Αναδημοσίευση απο το aek-live
«Πέρα
κι Αϊβαλή έγινε καταστροφή, μα μια ιδέα απ τον ξεριζωμό γεννήθηκε από πρόσφυγες
εδώ»
Η ιστορία των
ανθρώπων της ΑΕΚ και της σχέσης τους με τον αθλητισμό ξεκινάει νωρίτερα. Στη
Κωνσταντινούπολη στα τέλη του 19ου και στις αρχές το 20ου
αιώνα το ελληνικό στοιχείο που ανθούσε οικονομικά κατείχε και τα «πρωτεία» στον
αθλητισμό. Στη Περίοδο της Απολυταρχίας που διένυε η Οθωμανική Αυτοκρατορία,
για τον Μουσουλμανικό Τουρκικό πληθυσμό, όχι να παίξει ποδόσφαιρο, αλλά ακόμη
και η συσπείρωση του σ’ ένα φιλανθρωπικό σωματείο εθεωρείτο ποινικό αδίκημα.
Κατά συνέπεια το ποδόσφαιρο παιζόταν είτε από τις οικογένειες των Άγγλων που
ζούσαν στην Πόλη, είτε από τους Ρωμιούς που ήταν από τα ομορφότερα πολιτιστικά
στοιχεία της Πόλης. [1]
Οι
πολιτικές εξελίξεις καθορίζουν ιστορικά γεγονότα…
Αιτία της ίδρυσής της
ΑΕΚ στάθηκε μια τραγωδία στη νεότερη ιστορία του Ελληνισμού, η Μικρασιατική Καταστροφή
του 1922.
….
η προσφυγιά θύμα του εθνικού διχασμού.
Η
προδοσία της «μητέρας πατρίδας»
Οι πρόσφυγες που κατάφεραν
να περάσουν στον σημερινό ελλαδικό χώρο, κουβάλησαν μαζί τους και τις ελπίδες για
μια νέα ζωή, που πολύ γρήγορα διαψεύστηκαν. Καθώς πέρα απ την φτώχεια, είχαν να
αντιμετωπίσουν και την εχθρική αντιμετώπιση στη νέα πατρίδα τους, που
εκπορεύονταν από πολιτικό μένος.
Οι αντιβενιζελικοί σε
κάθε ευκαιρία θα επιτίθονταν με κάθε μέσο στους πρόσφυγες για τα φιλοβενιζελικά
τους αισθήματα- βεβαία όσα διατηρήθηκαν κυρίως μετά την Μικρασιατική
Καταστροφή.
Κομβικό σημείο για τη
σχέση των προσφύγων με το ελλαδικό πολιτικό σύστημα θα είναι η υπογραφή της “Ελληνοτουρκικής συνθήκης φιλίας,
ουδετερότητος και διαιτησίας” από τους Βενιζέλο και Κεμάλ. Ο μεσολαβητής
γι’ αυτή την εξέλιξη ήταν ο Ιταλός δικτάτορας Μουσολίνι. Ο Ελ. Βενιζέλος θα
υπογράψει το 1930 την “Συνθήκη” παρά την έντονη αντίδραση των προσφύγων, τους
οποίους απείλησε με διώξεις, με το γνωστό Ιδιώνυμο. Δηλαδή, με την κατηγορία
του εχθρού του κράτους. Το Ιδιώνυμο είχε ψηφιστεί για να κατασταλεί η ανάπτυξη
του κομμουνιστικού κινήματος…. Με αυτή την κίνηση ο Βενιζέλος έθεσε οριστικά
τέρμα στις ελπίδες των μικρασιατών να επιστρέψουν στις εστίες τους.
Η συμφωνία του 1930,
μαζί με την υποβολή πρότασης του πρωθυπουργού της Ελλάδας Ελ. Βενιζέλου προς
την Επιτροπή του Νόμπελ για την βράβευση του Μουσταφά Κεμάλ Πασά -που είχε ήδη
λάβει το προσωνύμιο Ατατούρκ (Πατέρας των Τούρκων)- με το Νόμπελ Ειρήνης,
εγκαινίασαν μια νέα εποχή. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το κείμενο που στάλθηκε στην
Επιτροπή, στο οποίο ο Κεμάλ χαρακτηριζόταν ως: “πραγματικός στυλοβάτης της ειρήνης”.[2]
Η ξενοφοβία κι ο
ρατσισμός σε αυτό τον γεωγραφικό χώρο δεν είναι τωρινά φαινόμενα. Ο όρος
μετανάστης για αρκετές δεκαετίες (ασφαλώς έχει και τώρα) είχε υποτιμητικό
χαρακτήρα.
Ήταν χαρακτηριστική η
άρνηση αποδοχής των προσφύγων ως «Ελλήνων πολιτών» δεκατρία χρόνια μετά τη
Μικρασιατική Καταστροφή.(…)Κηρύγματα φανατισμού και ρατσισμού προς τους
«αυτόχθονες» κατά των προσφύγων γεμίζουν τις σελίδες των φιλομοναρχικών
εφημερίδων. Οι πρόσφυγες αποκαλούνται «λεφούσι» και «Τούρκοι»: «Οι γηγενείς καλούνται να συνασπιστούν σε
συλλόγους ‘αμύνης’ κατά των προσφύγων», έγραφε η «Ακρόπολις» στις 6
Φεβρουαρίου του 1936. Οι επιθέσεις κατά των προσφύγων ήταν συνεχείς. [3] Σας
θυμίζει κάτι αυτό;
Στον αντίποδα…

Πώς μπορούμε να
ξεχάσουμε την ιστορία μας και να γίνουμε ρατσιστές; Να απαρνηθούμε τις ρίζες
μας και τις καταβολές μας; Θα ήταν οξύμωρο αν τα εγγόνια των προσφύγων κυνηγούν
σε αυτό το μέρος- που κυνηγούσαν τους παππούδες τους οι «ντόπιοι»- εξαθλιωμένους
ανθρώπους, που κι αυτοί αναγκάστηκαν να εκτοπιστούν. Θα ήταν τραγελαφικό να
στηριζόμασταν σε δόγματα περί ανωτερότητας.
Επειδή τότε όπως και τώρα υπήρξε μετακίνηση
ανθρώπων χωρίς «νομιμότητα», που δεν
βρήκαν οργανωμένους χώρους υποδοχής, που δεν είχαν κοινωνικά και εργασιακά
δικαιώματα. Που κατηγορήθηκαν για ανηθικότητα και για μετάδοση ασθενειών. Αλλά απεναντίας εκείνοι προσέφεραν φτηνή εργατική δύναμη για να
χτιστούν ένα σωρό δημόσια και ιδιωτικά έργα που βοήθησαν στην οικονομική
ανάπτυξη της Ελλάδας. Κάτι υπέρπολύτιμο, καθώς δημιουργήθηκαν προσοδοφόροι
τομείς για ντόπιους και ξένους επενδυτές.
Κάποιος ίσως να
αναρωτηθεί τι σχέση έχουν όλα τα παραπάνω με το τώρα και την ΑΕΚ… Μα αυτή είναι η ΑΕΚ! Ο κόσμος της και η ιστορία
της που συνδέεται με γεγονότα και καταστάσεις στην ιστορία αυτής της χώρας. Σε αυτό το άρθρο έγινε μια μικρή
προσπάθεια για να προσεγγιστούν ορισμένες από αυτές τις πτυχές της ιστορίας ενός περήφανου
αλλά και συνάμα αδικημένου και κατατρεγμένου κόσμου που ταυτίστηκε με το όνομα
ενός αθλητικού σωματείου.
ΥΓ: Στον κόσμο των
αφεντικών είμαστε όλοι μετανάστες! Κι ο ρατσισμός που διασπά τους
εκμεταλλευόμενους για να αποκομίζουν κέρδη οι επενδυτές/σωτήρες/καπιταλιστές δεν
έχει χώρο ούτε στον αθλητισμό ούτε πουθενά. Αλλά κυρίως στην προσφυγική ΑΕΚ!
[1] Onur Yazıcıoğlu. Ποδοσφαιρικός σεβντάς στην εξορία, εφημερίδα Ανατολή, τεύχος
Οκτωβρίου 2010
[2] Γιώργος
Κόκκινος – Βλάσης Αγτζίδης. Tο τραύμα και οι πολιτικές της Μνήμης. Ενδεικτικές
όψεις των συμβολικών πολέμων για την Ιστορία και τη Μνήμη, εκδ. Ταξιδευτής,
Αθήνα
[3] http://internos911.blogspot.gr/2014/09/blog-post_16.html
[4] Το
πένθος δια τον θάνατον του Κεμάλ Ατατούρκ. Εκδηλώσεις ελληνικής θλίψεως,
εφημ. Ελεύθερον Βήμα, 12-11-1938.
[5] http://oneloveaek.blogspot.gr/2012/04/blog-post.html
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σας ευχαριστούμε για το σχόλιό σας