Σάββατο 5 Σεπτεμβρίου 2015

Ellis Island: Το νησί πριν τη "γη της Επαγγελίας" που αποτέλεσε κέντρο παραμονής μεταναστών. Φιλοξένησε περίπου 500.000 Έλληνες

Το Ellis Island αποτέλεσε το κέντρο υποδοχής των μεταναστών που είχαν ως προορισμό τους την Αμερική, σε αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής, στα τέλη του 19ου έως τα μισά του 20ού αιώνα. Πριν αποχτήσει αυτό το όνομα, το νησί άλλαξε πολλούς ιδιοκτήτες που ο καθένας του έδινε και διαφορετικό όνομα. Από το 1892, ως Ellis Island, ξεκίνησε τη λειτουργία του ως κέντρο υποδοχής μεταναστών. Μέχρι τα τέλη του 1954 πέρασαν από τις εγκαταστάσεις του πολλά εκατομμύρια ανθρώπων από ολόκληρο τον κόσμο. Ανάμεσά τους περίπου 500.000 Έλληνες.
















































Ταξίδι στη «Γη της επαγγελίας»…


Μετά από ένα μεγάλο, κουραστικό ταξίδι στη θάλασσα, κάτω από εξαιρετικά ανθυγιεινές συνθήκες, οι επιβάτες έβλεπαν για πρώτη φορά το Άγαλμα της Ελευθερίας. Για αρκετούς, η αναμονή είχε πλέον τελειώσει. Όσοι είχαν εισιτήρια της πρώτης και της δεύτερης θέσης, είχαν εξεταστεί ήδη μέσα στο καράβι και ήταν ελεύθεροι να ξεκινήσουν την ζωή τους στην Αμερική. Μοναδική προϋπόθεση για να τους επιτραπεί η είσοδος ήταν να κουβαλούν μαζί τους 25 δολάρια, ώστε να δείξουν ότι μπορούν να επιβιώσουν μέχρι να βρουν δουλειά. Οι ταξιδιώτες της τρίτης θέσης, ωστόσο, οι οποίοι ήταν και οι μοναδικοί που ουσιαστικά ονομάζονταν μετανάστες, έβαζαν τα πράγματά τους σε βάρκες και μεταφέρονταν στο νησί Ellis, με σκοπό να υποβληθούν σε νομικό και ιατρικό έλεγχο.











Ένα βήμα από το «όνειρο»…


Οι γιατροί δούλευαν ανά ομάδες των δύο και χρησιμοποιούσαν το σύστημα των «έξι δευτερολέπτων». Τότε υπήρχε η άποψη ότι ένας έμπειρος ειδικός μπορούσε σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα να διαπιστώσει μόνο με το βλέμμα την κατάσταση της υγείας του ταξιδιώτη και να διαγνώσει από αναιμία μέχρι κιρσούς. Αν όλα ήταν καλά, όπως συνέβη στις περισσότερες περιπτώσεις, οι μετανάστες έπαιρναν την πολυπόθητη άδεια και έβρισκαν κατοικία, τουλάχιστον για τα πρώτα χρόνια, στη Νέα Υόρκη και το Νιου Τζέρσεϊ.


Πολλοί ήταν εκείνοι οι οποίοι απέκτησαν από το πέρασμά τους σε αυτό ένα νέο όνομα. Λέγεται πως όταν κάποιος από τους υπαλλήλους δεν μπορούσε να διαβάσει το όνομα ενός μετανάστη, το άλλαζε σε κάτι πιο σύντομο και απλό.


Όταν υπήρχαν ενδείξεις ασθενείας, οι γιατροί έγραφαν με κιμωλία πάνω στο πανωφόρι ένα γράμμα και έστελναν τον εξεταζόμενο για επιπλέον έλεγχο. Το γράμμα ήταν διαφορετικό ανάλογα με το μέρος που οι γιατροί εντόπισαν την «ανωμαλία», για παράδειγμα Ν για το λαιμό, H για την καρδιά, Χ για παράνοια και πνευματικές ασθένειες και CT για το τράχωμα, μια πολύ κοινή ασθένεια του ματιού, ειδικά σε όσους προέρχονταν από την νοτιοανατολική Ευρώπη. Αν και οι πιο εξονυχιστικές εξετάσεις έβγαζαν τον εκάστοτε μετανάστη άρρωστο, τότε του απαγορευόταν η είσοδος στις ΗΠΑ και επέστρεφε στη χώρα του. Πολλοί παρέμεναν στο νησί πάνω από μία εβδομάδα μέχρι να ακούσουν την ετυμηγορία για την περίπτωσή τους. Οι έγκυες γυναίκες κρατούνταν στο νησί, ώστε να μην γεννήσουν στην Αμερική και παιδιά τους να μην πάρουν υπηκοότητα. Πάνω από 350 παιδιά γεννήθηκαν στο νησί και 3.500 πέθαναν μέχρι να αποφασιστεί αν θα φύγουν ή όχι.


















Μετανάστες από όλο τον κόσμο


Όταν το νησί άνοιξε τις πύλες του, μια μεγάλη αλλαγή άρχισε να πραγματοποιείται στον τομέα της μετανάστευσης στην Αμερική. Οι αφίξεις από τη βόρεια και τη δυτική Ευρώπη (τη Γερμανία, την Ιρλανδία, την Βρετανία και τις σκανδιναβικές χώρες) αραίωσαν και όλο και περισσότεροι μετανάστες προέρχονταν από τη νοτιοανατολική Ευρώπη. Μεταξύ της νέας αυτής γενιάς ήταν πολλοί Εβραίοι, Ιταλοί, Έλληνες, Πολωνοί, Ούγγροι, Τσέχοι, Σέρβοι, Σλοβάκοι, αλλά και πολλοί μη-Ευρωπαίοι από τη Συρία, την Τουρκία και την Αρμενία. Όλοι ήλπιζαν για μια καλύτερη ζωή στη «Γη της Επαγγελίας», μακριά από τον πόλεμο, την πείνα και τις διώξεις.


























Οι «βρωμοέλληνες»…


Στο διάστημα 1892 έως 1924, πάνω από μισό εκατομμύριο Έλληνες βρέθηκαν στο νησί Ellis και υπολογίζεται πως σχεδόν οι μισοί επέστρεψαν κάποια στιγμή μόνιμα στην Ελλάδα. Οι Αμερικανοί δεν τους έτρεφαν ιδιαίτερη συμπάθεια. Τους φώναζαν «λιγδιάρηδες» («greaseballs») και «βρωμοέλληνες» («dirty Greekσ»). Στον Νότο, οι Έλληνες βρέθηκαν στο στόχαστρο της Κου-Κλουξ-Κλαν, ενώ οι νόμοι που ψηφίζονταν για τους μαύρους ίσχυαν και για τους ίδιους, καθώς δεν θεωρούνταν «λευκοί».






Χώρος μνήμης


Από το 1924 μέχρι το κλείσιμό του, το 1954, το νησί Ellis έπαψε να υποδέχεται μετανάστες. Με αλλαγές στη νομοθεσία, οι μετανάστες ελέγχονταν πριν φύγουν από τη χώρα τους από το Προξενείο. Από τότε, το Ellis χρησιμοποιήθηκε ως κέντρο κράτησης για εγκληματίες και για ανεπιθύμητους μετανάστες, των οποίων η άδεια είχε λήξει. Δεν υπάρχουν αρχεία μεταξύ 1924-1954. Από το 1965, το νησί είναι μέρος του Εθνικού Μνημείου του Αγάλματος της Ελευθερίας και πλέον στις εγκαταστάσεις του νησιού λειτουργεί μουσείο. 


















Πέμπτη 3 Σεπτεμβρίου 2015

Ένα πρωτοσέλιδο-ντροπή για την δημοσιογραφία και τον άνθρωπο

Ελλάδα 2015. Εφημερίδα με το όνομα "δημοκρατία" κυκλοφορεί με πρωτοσέλιδο "Ασφυξία από λαθραίους" δίπλα σε πνιγμένο προσφυγόπουλο. Ένα εμετικό πρωτοσέλιδο ντροπή για την δημοσιογραφική δεοντολογία που προσβάλει την ιστορία των Ελλήνων και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου 2015

Άπαιχτος Παφίλης προς Ψαριανό «Πρέπει άλλη φορά να μην πίνεις όταν έρχεσαι».

Απίθανο βίντεο: Ψαριανός: «Έχεις σκεφτεί ότι 3 x 222 = 666» – Παφίλης «Σου έχω πει να μην πίνεις!»Καλεσμένοι στο προεκλογικό πάνελ του ALPHA ήταν (μεταξύ άλλων) ο Γρηγόρης Ψαριανός (Το ΠΟΤΑΜΙ) και ο Θανάσης Παφίλης (ΚΚΕ).
Όταν ο Θανάσης Παφίλης αναφέρθηκε στον αριθμό των 222 βουλευτών που ψήφισαν μνημόνιο, τον διέκοψε ο Γρηγόρης Ψαριανός σχολιάζοντας ειρωνικά:
«3 επί 222 κάνει 666, του Σατανά».
Ο Θανάσης Παφίλης, μετά από κάποια δευτερόλεπτα αφωνίας, απάντησε στον Γρηγόρη Ψαριανό:
«Πρέπει άλλη φορά να μην πίνεις όταν έρχεσαι».
«Τι καλέ, νερό πίνω…», είπε ο Γρηγόρης Ψαριανός δείχνοντας το ποτήρι που είχε μπροστά του, ενώ η Άννα Ασημακοπούλου της Νέας Δημοκρατίας, αριστερά στο πλάνο, έκανε γκριμάτσες του στυλ «που μπλέξαμε»…
Ο Γρηγόρης Ψαριανός συνέχισε απευθυνόμενος στον Θανάση Παφίλη: «Το έχεις σκεφτεί αυτό, τρία επί 222 κάνει 666;», δίχως να πάρει απάντηση άλλη. Δείτε το βίντεο:


Τι γεύση έχει η ξεφτίλα;;;;

Το 2012 το ΚΚΕ κράτησε θαρραλέα στάση!
Μπορεί να την πλήρωσε εκλογικά αλλά δε μπήκε τσόντα στις διεργασίες για σχηματισμό αστικής κυβέρνησης με επίκεντρο την "αριστερά".

Και έμεινε σταθερό και στις ευρωεκλογές και στον τυφώνα της πρώτης φοράς αριστερά!


Τα παρελκόμενα είναι γνωστά.
Επικοινωνιακή επίθεση στο όνομα της ιστορικής ευθύνης και της απώλειας γραμμής!
Εργατικοί αγώνες, νέες σπορές, όλοι μια φωνή! Μέχρι και που ο ΣΥΡΙΖΑ μιλούσε για το ααδμ :)


3 χρόνια μετά..
Η κυβερνώσα αριστερά κυβέρνησε 2 φορές.
Μία με ΔΗΜΑΡ μία με ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. 
2 στα 2 μνημόνια οι αντιμνημονιακοί! 100% ευστοχία..Τύφλα να έχει ο Αργύρης Καμπούρης!

Ο ΣΥΡΙΖΑ διασπάστηκε. Ένα κομμάτι γίνεται ΛΑΕ και σήμερα χάνεται και η ανύπαρκτη νεολαία.

Η ΛΑΕ λοιπόν, αφού κυβέρνησε επάξια αυτό το 7μηνο έκανε τα πάντα! Και τα αποθεματικά έδωσε και τον Φλεβάρη στήριξε τη συμφωνία και νέο ΠτΔ ψήφισε και κείμενο-μνημόνιο 47 σελίδων έδωσε.. Και τι δεν έδωσε... Α και υπουργοί ήταν!

Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ των προτάσεων της ενότητας και των κινημάτων μπουρδουκλώνεται, πανηγυρίζει στα σκαλιά του Τσίπρα προ και μετά δημοψήφισματος, μετά αισθάνεται προδομένη γκόμενα, ψάχνεται και τώρα διασπάται..

Η ΔΗΜΑΡ πάει με ΠΑΣΟΚ! Και καταγγέλει και σχέδιο διάσπασης! Θυμίζω ότι στις τελευταίες εκλογές έφτασε στο ιστορικό 0.49%! Πόσο πιο διάλυση πια;

Ο Κουβέλης με τη σείρα του σε σημερινή συνέντευξη λέει να στηρίξουμε ΣΥΡΙΖΑ! Από εκεί που έφυγε για να φτιάξει κόμμα, μόλις πριν 5 χρόνια! 


Οι συνιστώσες του ΣΥΡΙΖΑ που με απόφαση Συνεδρίου (γελάει η αριστερά με την ισχύ των αποφάσεων του-γκαραντί μιλάμε) είχαν διαλυθεί, επανέρχονται!
Άλλες στηρίζουν ΛΑΕ άλλες ψάχνονται, άλλες φιλούν μούτρα που πριν κατούραγαν βλέπε ΑΚΕΠ!

Και μετά απ' όλα τα παραπάνω έρχεται ο θεός ο Λαφαζάνης και λέει .. να μην κάνει το ΚΚΕ το νέο ιστορικό λάθος!


Προκλητικά γελοίος..

Λαφαζάνης: Είμαστε συνεχιστές του ΕΑΜ και της κυβέρνησης του βουνού

Λαφαζάνης: Είμαστε συνεχιστές του ΕΑΜ και της κυβέρνησης του βουνού - MediaΜε αναφορές στο ΕΑΜ και την κυβέρνηση του βουνού και παρουσία, μεταξύ άλλων, των Ραχήλ Μακρή, Νάντιας Βαλαβάνη, Δημήτρη Στρατούλη και Στάθη Λεωτσάκου ο Παναγιώτης Λαφαζάνης παρουσίασε την προγραμματική διακήρυξη της Λαϊκής Ενότητας και έδωσε το στίγμα του νέου κόμματος.
Η Λαϊκή Ενότητα γεννήθηκε με ταχύτητα αστραπής, σημείωσε ο Π. Λαφαζάνης, προκειμένου να υπάρξει ένα δυνατό και αποφασιστικό εγχείρημα ως ριζοσπαστική απάντηση στο νέο μνημονιακό συνεταιρισμό της απερχόμενης κυβέρνησης με τη ΝΔ, το Ποτάμι και το ΠΑΣΟΚ.
«Η ΛΑΕ δεν είναι κόμμα. Είναι μέτωπο που φιλοδοξεί να αντιπροσωπεύσει αριστερές αντιμνημονιακές δυνάμεις, που στοχεύουν σε νέο σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης. Η ΛΑΕ δεν είναι και δεν πρόκειται να γίνει αρχηγικό μόρφωμα και δεν θα γίνει μονολιθικό κόμμα, όπως ορισμένες δυνάμεις της Αριστεράς», ανάφερε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της ΛΑΕ.
«Επιθυμούμε άμεση συμμετοχή μελών μας στη λήψη αποφάσεων. Είμαστε πρωτότυπο πείραμα δημοκρατίας, που πρωτοεμφανίστηκε από το ΕΑΜ και την κυβέρνηση των βουνών», είπε.  
 
Η προγραμματική διακήρυξη
Η προγραμματική διακήρυξη του νεοσύστατου μετώπου περιλαμβάνει τα εξής:
- Ακύρωση του τρίτου μνημονίου μαζί με τα προηγούμενα και - τέλος στην πολιτική λιτότητας.
- Κατάργηση όλων των μειώσεων μισθών και συντάξεων του 3ου Μνημονίου
- Καταργείται η αύξηση ΦΠΑ
- Στόχος η αύξηση μισθών και συντάξεων
- Αποκατάσταση συλλογικών συμβάσεων
- Τέρμα στη φορο-λεηλασία μικρομεσαίων εισοδημάτων
- Αφορολόγητο 12.000 ευρώ για όλα τα εισοδήματα
- Κατάργηση ΕΝΦΙΑ και αντικατάστασή του με νέους δίκαιους δείκτες φορολόγησης, που βασίζονται στα πραγματικά εισοδήματα
- Εθνικοποίηση όλων των τραπεζών με εγγύηση καταθέσεων
- Νέος ρόλος τραπεζών με αναπτυξιακό κοινωνικό πρόσημο
- Αποφασιστική σεισάχθεια που ειναι απαραίτητη
- Κατάργηση ΤΑΙΠΕΔ και δεν ιδρύεται το νέο ταμείο αποκρατικοποιήσεων
- Σταματάμε τις ιδιωτικοποιήσεις
- Ματαιώνουμε ιδιωτικοποιήσεις αεροδρομίων, λιμανιών, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Ελληνικού
- Εκμετάλλευση δημοσίων στρατηγικών επιχειρήσεων με κρατικοποιήσεις
- Σταματάμε τη διάλυση και συρρίκνωση της ΔΕΗ.
- Αποκατάσταση ισχυρής ρευστότητας στην οικονομία για αναπτυξιακή τροχιά.
- Χρηματοδότηση στην οικονομία για διαμόρφωση μεγάλου δημοσίου προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.
- Θα χρηματοδοτήσουμε με ευνοϊκούς όρους την ελληνική οικονομία, χωρίς τα στενά τραπεζικά κριτήρια και την τραπεζική διαφθορά. Νέα κριτήρια, που θα περιέχουν και ρίσκο, ανοικτά προς τη μικρομεσαία επιχείρηση
- Προχωρούμε σε σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης.
- Φέρνουμε τη δημοκρατία με το λαό κυρίαρχο και συμμέτοχο. Σήμερα έχουμε δικτατορία μνημονιακή του χρηματιστικού κεφαλαίου και του ευρώ. Τέρμα οι εκβιασμοί.
- Κυρίαρχο και ανεξάρτητο κράτος. Τέρμα σε πολιτικές εθνικής υποτέλειας. Δράσεις διεθνών ενεργειακών, πολιτικών και οικονομικών σχέσεων. Δεν μπορεί η Ελλάδα να είναι μόνο ένα ευρωατλαντικό οικόπεδο.
Ως προϋπόθεση για την εφαρμογή των παραπάνω η Λαϊκή Ενότητα θέτει την έξοδο από την Ευρωζώνη, καθώς, σύμφωνα με τον Π. Λαφαζάνη, «είναι αδύνατο εντός ευρώ να εφαρμόσουμε ένα τέτοιο προοδευτικό πρόγραμμα, όχι γιατί έχουμε προκατάληψη, αλλά γιατί το ευρώ και η ευρωζώνη δεν είναι απλά ένα συμμαχικό σχήμα, αλλά σχήμα εκθεμελίωσης της χώρας μας».
«Δεν μπορεί να εφαρμοστεί το πρόγραμμά μας στο ευρώ. Θέλει εθνικό νόμισμα. Το εθνικό νόμισμα δεν είναι φετίχ, αλλά εργαλείο, για να ανοίξουμε προοδευτικό και αναπτυξιακό δρόμο για τη χώρα. Θα μας δώσει ευχέρεια για ανεξάρτητη οικονομική πολιτική, θα αυξήσει τις εξαγωγές, θα μειώσει τις εισαγωγές και θα τονώσει τον τουρισμό», ανέφερε ο επικεφαλής της ΛΑΕ.

Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου 2015

Το σταχανοφικό κίνημα στη Σοβιετική Ένωση


Σαν σήμερα το 1935 Αρχίζει το κίνημα των πρωτοπόρων της παραγωγής στη σοβιετική βιομηχανία που πήρε το όνομά του από τον ανθρακωρύχο Αλεξέι Σταχάνοφ. Ο Σταχάνοφ είχε καταφέρει να καταρρίψει το προηγούμενο ρεκόρ εξόρυξης κάρβουνου, βγάζοντας στη βάρδιά του -που ήταν 5 ώρες και 45 λεπτά- 102 τόνους (με νόρμα 7 τόνων, γεγονός που αντιστοιχούσε δηλαδή σε 14 νόρμες). Επρόκειτο για προσωπικό κατόρθωμα του Σταχάνοφ και της πρωτοβουλίας του να κάνει πιο αποδοτική τη δουλειά του προς όφελος της σοβιετικής κοινωνίας. Έτσι, ο Αλεξέι Γκριγκόριεβιτς Σταχάνοφ έμεινε στην ιστορία της οικοδόμησης του σοσιαλισμού στην ΕΣΣΔ ως πρωτοπόρος της βιομηχανίας γαιανθράκων, ενώ τιμήθηκε σαν «Ήρωας της Σοσιαλιστικής Εργασίας». Έγινε μέλος του «Πανενωσιακού Κομμουνιστικού Κόμματος Μπολσεβίκων» το 1936. Πέθανε το 1970, αλλά το σταχανοφικό κίνημα έμεινε στην ιστορία ως ένα φαινόμενο της δράσης των λαϊκών μαζών που αξιοποιούν τις ενδογενείς δυνατότητες του σοσιαλισμού, προκειμένου να τραβήξουν την κοινωνία και την εξέλιξή της προς τα μπρος, προς την κομμουνιστική κοινωνία.

Η εμφάνιση και οικοδόμηση του σοσιαλισμού στις αρχές του 20ού αιώνα άνοιξε το δρόμο για την οριστική λύση λαϊκών προβλημάτων, όπως της ανεργίας, της δωρεάν ιατρικής περίθαλψης και Παιδείας, της παροχής δωρεάν κοινωνικών υπηρεσιών από το κράτος, της κατοικίας, της πρόσβασης στις πνευματικές και πολιτιστικές αξίες, σε όφελος του συνόλου των προλεταρίων και των άλλων λαϊκών στρωμάτων στη Σοβιετική Ενωση, που στον καπιταλισμό δεν μπορούν να λυθούν πλήρως. Και όλα αυτά χάρη στις ενδογενείς δυνατότητες ανάπτυξης της σοσιαλιστικής οικονομίας. Ορισμένοι συγκριτικοί στατιστικοί δείκτες, αν και δεν αποτυπώνουν πλήρως την πραγματικότητα, αφού το περιεχόμενό τους είναι διαφορετικό στον καπιταλισμό από το σοσιαλισμό, μπορούν να αποτυπώσουν την ανωτερότητα του σοσιαλισμού.


Πριν την Οχτωβριανή Επανάσταση, η Ρωσία κατείχε την πέμπτη θέση στον κόσμο στην παραγωγή βιομηχανικών προϊόντων και την τέταρτη στην Ευρώπη. Λίγο πριν τον πόλεμο κατακτά τη δεύτερη θέση στον κόσμο και την πρώτη στην Ευρώπη. Αν και ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος κατέστρεψε το 30% του εθνικού πλούτου της ΕΣΣΔ, το 1950, το εθνικό εισόδημα έφτασε στα 164% του επιπέδου του 1940, η βιομηχανική παραγωγή στα 172% και η αγροτική στα 99%. Η ΕΣΣΔ, ακόμη και στην εικοσιτετράχρονη, πριν από το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, πορεία της, πραγματοποίησε άλματα αιώνων στη βιομηχανική και οικονομική της ανάπτυξη. Αν στα 1913 το εθνικό εισόδημα της Ρωσίας ήταν 1 (μια μονάδα), στα 1940 έγινε 5,1, ενώ στα 1950 έγινε 8,2, στα 1965 έγινε 29 και στα 1975 έγινε 56.

Οι μέσοι ετήσιοι ρυθμοί ανόδου σε ποσοστά, σε βασικούς δείκτες ανάπτυξης της οικονομίας, είναι χαρακτηριστικοί για την περίοδο 1951 – 1975. Ετσι το εθνικό εισόδημα της ΕΣΣΔ αυξανόταν κατά 8,1%, ενώ των ΗΠΑ κατά 3,2%. Η βιομηχανική παραγωγή αυξανόταν στην ΕΣΣΔ κατά 9,6%, ενώ στις ΗΠΑ κατά 3,8%. Αντίστοιχα, η αγροτική παραγωγή στην ΕΣΣΔ αυξανόταν κατά 3,4%, ενώ στις ΗΠΑ είχε αύξηση κατά 1,7%. Ακόμη και στην περίοδο 1981 – 1985, κατά την οποία υπήρχαν εκτιμήσεις από την ίδια την ΕΣΣΔ για προβλήματα και καθυστερήσεις στην οικονομική ανάπτυξη, η μέση ετήσια αύξηση του εθνικού της εισοδήματος ήταν 3,1%, ενώ στις ΗΠΑ ήταν 2,5%. Στην ΕΣΣΔ υπήρξε ισχυρή τάση προσέγγισης του κατά κεφαλήν ΑΕΠ των ΗΠΑ (55% το 1985, ενώ το 1913 ήταν 11,5%).

Η απελευθέρωση της δουλειάς από τα καπιταλιστικά δεσμά

Και μόνο αυτοί οι δείκτες είναι ικανοί να αποδείξουν την ανωτερότητα των σοσιαλιστικών σχέσεων παραγωγής. Είναι γεγονός ότι αυτές οι ενδογενείς δυνατότητες που οφείλονται στις σοσιαλιστικές σχέσεις παραγωγής, δηλαδή στην αντικατάσταση της ατομικής ιδιοκτησίας στα μέσα παραγωγής με την κοινωνική, άρα και στην κατάργηση της εκμετάλλευσης, απελευθερώνουν την εργασία από τα καταναγκαστικά δεσμά, δίνοντάς της καινούριο ποιοτικά περιεχόμενο. Τώρα οι εργάτες δουλεύουν για το όφελος της κοινωνίας και μέσα απ’ αυτό για το δικό τους συμφέρον. Τώρα στηρίζονται στην ίδια την εργατική τους δύναμη και την παραγωγικότητά της, που γίνεται θεμελιακή πηγή συνεχούς ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων, άρα και της ίδιας της εργατικής δύναμης, χωρίς την παρεμβολή των περιόδων κρίσης και καταστροφής. Και βεβαίως ως φαινόμενο αποκτά μαζικό, παγκοινωνικό χαρακτήρα.

Ενα τέτοιο φαινόμενο ήταν το σταχανοφικό κίνημα. Πήρε το όνομά του από έναν πρωτοπόρο εργάτη των ανθρακωρυχείων Ντονμπάς, τον Αλεξέι Γκριγκόριεβιτς Σταχάνοφ. Τη νύχτα από τις 30 στις 31 Αυγούστου 1935, ο Σταχάνοφ κατέρριψε το ρεκόρ εξόρυξης κάρβουνου, βγάζοντας στη βάρδιά του που ήταν 5 ώρες και 45 λεπτά, 102 τόνους, με νόρμα 7 τόνων, που αντιστοιχούσε με 14 νόρμες. Το πώς ο Σταχάνοφ πέτυχε αυτό το ρεκόρ ήταν φαινόμενο για τη συγκεκριμένη εποχή.

Πώς επιτεύχθηκε αυτό το εργατικό κατόρθωμα; Ηταν ζήτημα ανάπτυξης της παραγωγικότητας της εργασίας σε συνθήκες που η ίδια η εργασία είχε απελευθερωθεί από την εκμετάλλευση και το πέτυχε με την τεχνική του κατάρτιση. Ηταν προσωπικό κατόρθωμα του Σταχάνοφ και της πρωτοβουλίας του να κάνει πιο ξεκούραστη και ταυτόχρονα αποδοτική τη δουλειά του προς όφελος της σοβιετικής κοινωνίας.

Ο Αλεξέι Γκριγκόριεβιτς Σταχάνοφ έμεινε στην ιστορία της οικοδόμησης του σοσιαλισμού στην ΕΣΣΔ ως ανακαινιστής της βιομηχανίας γαιανθράκων, ενώ τιμήθηκε σαν «Ηρωας της Σοσιαλιστικής Εργασίας». Εγινε μέλος του «Πανενωσιακού Κομμουνιστικού Κόμματος Μπολσεβίκων» (ΚΚΣΕ) το 1936. Πέθανε το 1970, αλλά το σταχανοφικό κίνημα έμεινε στην ιστορία ως ένα φαινόμενο της δράσης των λαϊκών μαζών που αξιοποιούν τις ενδογενείς δυνατότητες του σοσιαλισμού, προκειμένου να τραβήξουν την κοινωνία και την εξέλιξή της προς τα μπρος, προς την κομμουνιστική κοινωνία.
Η εργασία στον σοσιαλισμό αποκτά νέο νόημα και περιεχόμενο
Ο Ι.Β. Στάλιν, σχετικά με τη σημασία του σταχανοφικού κινήματος για την οικοδόμηση του σοσιαλισμού – κομμουνισμού έλεγε στο λόγο του προς τους σταχανοφικούς: «Ο κομμουνισμός αποτελεί μια ανώτερη βαθμίδα εξέλιξης. Η αρχή του κομμουνισμού είναι ότι στην κομμουνιστική κοινωνία ο καθένας δουλεύει σύμφωνα με τις ικανότητές του και παίρνει αντικείμενα κατανάλωσης, όχι ανάλογα με τη δουλιά που πρόσφερε, αλλά σύμφωνα με τις ανάγκες που έχει σαν εκπολιτιστικά αναπτυγμένος άνθρωπος. Αυτό σημαίνει, ότι το εκπολιτιστικό και τεχνικό επίπεδο της εργατικής τάξης έγινε αρκετά ψηλό για να μπορεί να υποσκάψει τις βάσεις της αντίθεσης ανάμεσα στην πνευματική και τη σωματική δουλιά, ότι η αντίθεση ανάμεσα στην πνευματική και στη σωματική δουλιά έχει πια εκλείψει και η παραγωγικότητα της δουλιάς ανέβηκε σε τέτοια ψηλή βαθμίδα, που μπορεί να εξασφαλίσει απόλυτη αφθονία σε προϊόντα κατανάλωσης, πράγμα που δίνει στην κοινωνία τη δυνατότητα να διανέμει αυτά τα αντικείμενα, σύμφωνα με τις ανάγκες των μελών της(…)

Στην πραγματικότητα, η εξάλειψη της αντίθεσης ανάμεσα στην πνευματική και στη σωματική εργασία μπορεί να επιτευχθεί μόνο πάνω στη βάση της ανόδου του εκπολιτιστικού και τεχνικού επιπέδου της εργατικής τάξης, ως το επίπεδο των μηχανικών και των τεχνικών. Θα ήταν αστείο να νομίζει κανείς, ότι μια τέτοια άνοδος είναι απραγματοποίητη. Είναι πέρα για πέρα πραγματοποιήσιμη μέσα στις συνθήκες του σοβιετικού καθεστώτος, όπου οι παραγωγικές δυνάμεις της χώρας είναι απελευθερωμένες από τα δεσμά του καπιταλισμού, όπου η δουλιά είναι απελευθερωμένη από το ζυγό της εκμετάλλευσης, όπου στην εξουσία βρίσκεται η εργατική τάξη και όπου η νέα γενιά της εργατικής τάξης έχει όλες τις δυνατότητες να εξασφαλιστεί με αρκετή τεχνική μόρφωση. Δεν υπάρχει κανείς λόγος για να αμφιβάλλει κανείς ότι μονάχα μια τέτοια εκπολιτιστική και τεχνική άνοδος της εργατικής τάξης μπορεί να υποσκάψει τις βάσεις της αντίθεσης ανάμεσα στην πνευματική και στη σωματική δουλιά, ότι μονάχα αυτή μπορεί να εξασφαλίσει εκείνην την ψηλή παραγωγικότατα της δουλιάς και κείνη την αφθονία σε προϊόντα κατανάλωσης, που είναι απαραίτητα για να αρχίσει το πέρασμα από το σοσιαλισμό στον κομμουνισμό.(…)

Δεν είναι μήπως ξεκάθαρο ότι οι σταχανοφικοί είναι νεοτεριστές στη βιομηχανία μας, ότι το σταχανοφικό κίνημα αντιπροσωπεύει το μέλλον της βιομηχανίας μας, ότι περιέχει το σπέρμα της μελλοντικής εκπολιτιστικής και τεχνικής ανόδου της εργατικής τάξης, ότι μας ανοίγει το δρόμο που αυτός μονάχα μπορεί να μας επιτρέψει να πραγματοποιήσουμε τους ανώτερους εκείνους δείχτες της παραγωγικότητας της δουλιάς, που είναι απαραίτητοι για το πέρασμα από το σοσιαλισμό στον κομμουνισμό και για την εξάλειψη της αντίθεσης ανάμεσα στην πνευματική και τη σωματική εργασία».